Oficiální turistický portál města Mariánské Lázně www.marianskelazne.cz letos obhájil 1. místo v soutěži Zlatý erb 2022 v kategorii Města a obce za nejlepší turistickou prezentaci. Druhé místo obsadil Český Krumlov Region. Pro třetí místo si přijelo město Mikulov.
Během slavnostního ceremoniálu a setkání v Rytířské síni Valdštejnského paláce, v sídle Senátu PČR, úspěšní soutěžící 24. ročníku soutěže Zlatý erb převzali 23. srpna z rukou předsedy Senátu pana Miloše Vystrčila pamětní listy.
Ve svém úvodním slovu pan předseda připomněl, že sám profesně registroval první ročníky této soutěže, která významně přispívá k elektronizaci veřejné správy. Zdůraznil také další možnosti rozvoje, především v oblasti elektronických služeb, které výrazně zkvalitní komunikaci mezi občany a obecními či městskými úřady.
Po společném přípitku si zástupci oceněných obcí a měst měli možnost prohlédnou vybrané prostory reprezentativního sídla Senátu.
Webové stránky města Mariánské Lázně spravuje Turistické informační centrum od roku 2012, v roce 2016 prošly kompletní renovací. Infocentrum se soutěže účastní pravidelně každý rok a může se tak pochlubit řadou významných cen:
1. místo národního kola soutěže Zlatý erb 2015 - „Nejlepší turistická prezentace“, cena ministryně pro místní rozvoj
1. místo krajského kola soutěže Zlatý erb 2017 – nejlepší elektronická služba (audiovizuální průvodce SmartGuide)
3. místo národního kola soutěže Zlatý erb 2017 - „Nejlepší turistická prezentace“, cena ministryně pro místní rozvoj
1. místo krajského kola soutěže Zlatý erb 2018 - nejlepší elektronická služba (newsletter)
2. místo národního kola Zlatý erb 2018 v kategorii - „Nejlepší turistická prezentace“, cena ministryně pro místní rozvoj
1. místo krajského kola Zlatý erb 2020 - nejlepší elektronická služba (kalendář akcí)
1. místo národního kola soutěže Zlatý erb 2020 - „Nejlepší turistická prezentace“, cena ministryně pro místní rozvoj
1. místo národního kola soutěže Zlatý erb 2022 - „Nejlepší turistická prezentace“, cena místopředsedy vlády pro digitalizaci
Metodické pokyny pro hodnocení této soutěže byly vypracovány ve spolupráci s Ministerstvem vnitra. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR celou soutěž oficiálně zaštítilo a aktivně se podílelo na koncepci i hodnocení jedné z populárních kategorií – Ceny ministryně pro místní rozvoj za nejlepší turistickou prezentaci, kde mimo obcí, měst, regionů, krajů soutěžily i certifikované organizace destinačního managementu.
K úspěšnému průběhu realizace i hodnocení této kategorie výrazně přispěla agentura CzechTourism. Další záštity soutěži poskytly Ministerstvo vnitra ČR, Asociace krajů ČR, Svaz měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR a Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR. Hlavním partnerem soutěže byla společnost GORDIC.
Historie ceny Zlatý erb
Nápad uspořádat soutěž, ve které by se porovnávaly weby obcí a měst, vznikl na konci minulého století v hlavě Jana Savického a impulzem byla především živelnost, s níž webové stránky na svém prvopočátku vznikaly. Weby se rodily často jen díky nadšencům z řad informatiků a jejich kvalita byla velmi nevyrovnaná.
V době založení soutěže vedl Jan Savický společnost Česká vydavatelská pro internet, která se zabývala tvorbou webů pro veřejnou správu. Tato společnost byla sdružením Zlatý erb pověřena organizací soutěže, a v tomto úkolu pokračovala jak po svém přejmenování na WEBHOUSE, s.r.o., tak i po předčasném úmrtí zakladatele společnosti a tvůrce soutěže na podzim roku 2011.
Soutěž byla v roce 2002 oceněna jako finalista světové prestižní ceny Stockholm Challenge Award. Od té doby se weby měst a obcí neuvěřitelně proměnily, hlavně díky několika komerčně dostupným redakčním nástrojům. Individuálně spravované stránky obecním webmasterem již jsou, na rozdíl od počátků soutěže, v naprosté menšině. Hlavní důraz již není kladen na uspořádání (rozložení) webu. Tam už na základě sdílených dobrých praxí máloco překvapí. Lze hovořit až o jakési standardizaci obecních webů, protože hlavní komerční redakční nástroje mají rozložení velmi podobné. Hlavní důraz je kladen na obsah a aktuálnost webu a na jeho užitečnost pro návštěvníky stránek.